Nadja Kerschhofer-Puhalo
Nadja Kerschhofer-Puhalo
literacies.univie.ac.at/team/nadja-kerschhofer-puhalo
Main Areas of Research
Linguistics and Literacy Studies: Multilingualism – Multimodality – Multiliteracies
Reading and Writing Acquisition (first and second language, children and adults)
Contrastive Linguistics and Psycholinguistics, Phonetics and Phonology in Second Language Acquisition
Academic Positions
since 2017 PI "Views in*2 Literacies. Digital Literacy Narratives on Reading, Writing and Language Learning" (Top Citizen Science), University of Vienna, Dept. of Linguistics
since 10/2014 PI "My Literacies. Approaches to literacy in multimedia and multilingual contexts from the child’s perspective" (Sparkling Science), University of Vienna, Dept. of Linguistics
3/2016 – 5/2018 Senior Lecturer post doc at the University of Innsbruck, Dept. of German Studies
2013 – 2014 PI "Individual acquisition processes in reading comprehension of monolingual and bilingual children"
2011 – 2012 Researcher "Adaptive Audio-Visual Synthesis of Austrian Dialects" (FWF P22890-N23), Austrian Academy of Science, Acoustics Research Institute
2010 – 2015 Lecturer at the University College of Teacher Education Vienna
1993 –1999 Assistant at the University of Vienna, Department for German Studies – German as a Foreign Language (1993-1994 undergraduate; 1994-1999 prae doc)
Publications (selected)
- Kerschhofer-Puhalo, Nadja (2018), "Multimodalität und Multiliteralität in der Leseförderung. Der Beitrag der Pädagogik der Multiliteracies und der New Literacy Studies zur Förderung (multi-)literaler Kompetenzen". In: Massler, Ute/Sabine Kutzelmann (eds.), Mehrsprachige Leseförderung: Grundlagen und Konzepte. Tübingen: Narr Francke Attempto, 163-176.
- Kerschhofer-Puhalo, Nadja/Lalouschek, Johanna/Mayer, Werner (2018), "Lesen und lösen – Prozessorientierte videobasierte Analyse der Bearbeitung von Leseverständnisaufgaben durch Grundschulkinder". In: Moritz, Christine/Corsten, Michael (eds.), Handbuch Qualitative Videoanalyse. Wiesbaden: Springer Verlag VS, 585-606.
- Kerschhofer-Puhalo, Nadja/Mayer, Werner (2017), "My Literacies. Schrift und literale Praktiken im Alltag von Grundschulkindern". ÖDaF-Mitteilungen 33/1, IDT 2017 Sondernummer "Brückenbögen und Tragwerkskonstruktionen in der DaF/DaZ-Landschaft in Österreich", 141-156.
- Kerschhofer-Puhalo, Nadja/Mayer, Werner (2017), "Individuelle Erwerbsverläufe im sinnerfassenden Lesen ein- und mehrsprachiger Grundschulkinder". In: Christiane Dalton-Puffer/Klaus-Börge Boeckmann/Barbara Hinger (eds.), ÖGSD Tagungsberichte 2.1: Symposium Sprachlehr-/lernforschung in Österreich. 10 Jahre ÖGSD, Universität Wien. Bd. 1, 157-161.
- Kerschhofer-Puhalo, Nadja/Mayer, Werner/Schreger, Christian (2017), "Literale Wertschöpfung und das Projekt der Kleinen Bücher". In: Eder, Ulrike/Dirim, Inci (eds.), Lesen und Deutsch lernen. Wege der Förderung früher Literalität durch Kinderliteratur, Wien: Praesens Verlag, S. 147-180.