Manuela Schlick

Manuela Wipperfürth

Postdoctoral researcher and lecturer for ELT Methodology at the Department of English and American Studies, University of Vienna.

 

 

Research interests
Professional development of English language teachers
Professional language and collaboration
Individualisation in English language teaching
Poetry in English language teaching
Digital and literary learning in ELT
 

Academic career
2008
: Degree as English and Spanish teacher at the Ludwig-Maximilian-University of Munich (1. Staatsexamen), best English paper on teacher competences for professional development and professional responsibility
2009-2014: Doctoral researcher and lecturer at the Department of English Studies at the University of Munich, PhD, doctoral thesis on professional language and professional vision in video-based collaboration of English language teachers
2013-2016: English teacher at Montessori-ORG Salzburg
2015-2018: Senior Lecturer at the Department of English and American Studies at the University of Salzburg
Since 2018: Post-doctoral researcher and lecturer for ELT Methodology at the Department of English and American Studies, University of Vienna

Selected publications

  • Wipperfürth, Manuela (2019). "Oberflächliche Unterrichtsanalysen: Wie handlungsleitendes Wissen verhandelbar wird. Ergebnisse einer pragmalinguistischen Analyse von Unterrichtsnachbesprechungen"  In: Fremdsprachen lehren und lernen, 103-122.
  • Wipperfürth, Manuela mit Dürnberger, Christian; Weich, Kerstin; Springer, Svenja (2018). "Log-in for VEthics. Applying E-Learning in Veterinary Ethics." In: Grimm, Herwig; Springer, Svenja (eds.) Professionals in Food Chain. Wageningen: Wageningen Academic Publishers, 317-322.
  • Wipperfürth, Manuela (2017). "Montessori-Pädagogik an der Universität. Praxisnahes forschendes Lernen zu Individualisierung und Differenzierung." In: Montessori Österreich 46(2), S. 13-17.
  • Wipperfürth, Manuela (2016). "Sprachlosigkeit in der LehrerInnenbildung? Reflective best practice in dialogue." In: Klippel, Friederike (ed.). Teaching Languages - Sprachen lehren. MAFF – Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung. Münster: Waxmann, 123-144.
  • Wipperfürth, Manuela (2015). Professional vision in Lehrernetzwerken – Berufssprache als ein Weg und ein Ziel von Lehrerprofessionalisierung. Reihe: MAFF – Münchner Arbeiten zur Fremdsprachenforschung. Band 31. Münster: Waxmann.
  • Wipperfürth, Manuela (2009). "Welche Kompetenzen brauchen professionelle Fremdsprachenlehrer und -lehrerinnen?" In: Forum Sprache (2), S. 6-25.