Florian Mayrhofer
Florian Mayrhofer
Pre-Doc-Assistant at the Faculty of Catholic Theology, Department for Practical Theology - Religious Education and Catechetics, University of Vienna
Research interests
religion and (social) media
interreligious subject didactics
religion and digitalization
religion and gender
Academic career and work experience
since 11/2020 Pre-Doc Assistant at the Department for Practical Theology - Religious Education and Catechetics
2019-2020 Organisational Assistant at the Department for Practical Theology - Religious Education and Catechetics
2018-2019 and 2021-2023 Highschool Teacher in Vienna
2015-2019 Teaching Assistant at the Department for Practical Theology - Religious Education and Catechetics
2012-2014 Highschool Teacher in Vienna
2009-2020 Studies in Catholic Theology (Mag. theol.)
2009-2018 Teacher Training in Religious Education and French (Mag. theol.)
Publications
- Mayrhofer, Florian (forthcoming 2024) Digital Storytelling as a means for religious negotiation on Instagram in the context of religious belonging, in: Social Compass – Special Issue Religious belonging in digital times: How to understand changing terms of negotiation.
- Mayrhofer, Florian (forthcoming 2024) Gender Constructions in Austrian RE Textbooks – A Comparative Linguistic Textbook Analysis, in: British Journal for Religious Education, Special Issue: Genders, Sexualities and Religious Education: Theory, Policy and Practice.
- Mayrhofer, Florian (2024), "… it’s not about beauty, it’s about the story you tell" (K. Systrom) – 'Digital Storytelling' als neue Erzählpraxis?, in: Pirker, V. & Paschke, P. (Hg.), Religion auf Instagram, Freiburg. i.Br.: Herder, 119-136.
- Pirker, Viera & Mayrhofer, Florian (2024), Bild als Kritik: Image-Kommunikation in einem Unterrichtsprojekt, in: Reichl, S. & Smit, U. (Eds.), #YouthMediaLife & Friends: Interdisciplinary research into young people’s mediatised lifeworlds/ Interdisziplinäre Forschung zu mediatisierten Lebenswelten Jugendlicher, Göttingen: Vienna University Press / V&R, 127–151.
- Mayrhofer, Florian (2021), Visuelles Storytelling mit Selfies als digitale Bildpraktik im Religionsunterricht, in: Massud, A.-H. & Hild, C. (Eds.): Religiöse Bildung bis 2030: Hürden und Chancen, (Religion und Kommunikation in Bildung und Gesellschaft 1), Landau, 251–271.
- Pirker, Viera & Mayrhofer, Florian (2020): "Das Evangelium nach Mika": Visuell-interaktionale Bibeldidaktik zur Passionserzählung in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 28/1, 9-123.
- Mayrhofer, F. (2020). Digital Gardening: Rabbinische Impulse für die Praxis in und nach Corona. Movi, Die Zeitschrift der Jungen Kirche, Erzdiözese Wien, (2), 18-19.
- Mayrhofer, Florian (2018): Frau und Mann zur Sprache bringen. Eine vergleichende linguistische Schulbuchanalyse österreichischer Religionsschulbücher, in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum 26/2, 193-197.
- Mayrhofer, Florian (2018): Frau und Mann zur Sprache bringen. Eine vergleichende linguistische Schulbuchanalyse österreichischer Religionsbücher. Diploma Thesis University of Vienna. DOI: 10.25365/thesis.52317.
Blogposts:
- Religionsunterricht auf einer digitalen Reise (13.7.2021)
- "Mit Herz, Hirn und Hand" – Rabbinisches zu Bildung in Zeiten von (Post)Corona (12.5.2020)
- Digitale Auferstehung? Nachdenken über Ostern und eine digitale Kirche mit Byung-Chul Han (11.4.2020)
- "Reli goes digital" – Einblicke in den neuen Unterrichtsalltag von Religionslehrer*innen (3.4.2020)