Christiane Atzmüller

Senior Researcher at the Department of Sociology,
University of Vienna

 

Research Interests
Youth and Social Media
(Online) moral courage
youth and prosocial/delinquent behavior
experimental vignette studies (Factorial Survey)
quantitative and qualitative methods

 

 

 

Education
2002-2004: Postgraduate university course in Sociology, Institute for Advanced Studies, Vienna
1999-2006: Doctoral studies in Communication, University of Vienna
1992-1998: Degree program Theatre, Film and Media Science and Communication, University of Vienna

Research and Teaching
Starting 2019:
lecturer at the Department of Sociology, University of Vienna: „Youth's online worlds: young people's experiences of socialization in a digital society”
Since 2017:
senior researcher at the Department of Sociology, University of Vienna
2016-2017: university assistant (post-doc) at the Department of Economic Sociology, University of Vienna
2015: research associate at the Department for Pedagogy and Education Science, University of Graz
Since 2013: lecturer for research skills & methods at the University of Applied Sciences for Management and Communication (FH Wien der WKW), Vienna
2012 lecturer at the University of Applied Sciences (FH Campus), Vienna
2003-2010 External lecturer at the Department of Political Science, University of Vienna
Since 2000 research associate in various research project 

Current research projects

  • Cyber Heroes: Mobilizing young people for counter speech in dealing with cyberbullying, hate and trolling on the Internet; FFG (KIRAS): 2019-2021
  • Online Civil Courage: Mechanisms and effects of morally courageous interventions of teenagers dealing with perceived violence on the Internet; FFG (KIRAS): 2017-2019

Relevant publications & research papers

  • Atzmüller, C., Zartler, U. & Kromer, I (in print): Online-Held*innen gibt es nicht? Was 14- bis 19-Jährige Jugendliche an Zivilcourage im Internet hindert. SWS-Rundschau.
  • Kromer, I. & Atzmüller, C. (2017): Mutig gegen Gewalt im Netz. Theoretische Einbettung und Konzeption einer empirischen Studie zum couragierten Umgang von Jugendlichen mit wahrgenommener Gewalt. In: Professionalisierung durch Forschung, Wien - Berlin, 185-197.
  • Waechter, N. & Atzmüller, C. (2016): Jugendliche auf sozialen Netzwerkseiten: Quantitative Ergebnisse über die Nutzung von sozialen Online-Netzwerken und die Verbreitung von Bildern bei 10- bis 19-jährigen Schülern und Schülerinnen in Wien. Forschungsbericht im Rahmen des Sparkling Science-Projekts (BMWF) „The Profiler“.
  • Waechter, N., Atzmüller, C. & Hollauf, I. (2016): Einstellungen und Verhalten von SchülerInnen auf sozialen Netzwerkseiten mit den Schwerpunkten Bilder, Selbstdarstellung, Sicherheit und Videospielkultur. Qualitative Forschungsergebnisse. Forschungsbericht der Universität Graz, gefördert von Sparkling Science (BMWF).
  • Wetzinger, E., Wächter, N. & Atzmüller, C. (2015): The Profiler – improving media literacy among 10-15 year-olds using the image analysis; Conference Paper: ADVED'15- International Conference on Advances in Education and Social Sciences.
  • Atzmüller, C. & Kromer, I. (2013): Peer Violence – Gewalt unter Jugendlichen aus der Perspektive von Mädchen und Burschen. In: „soziales_kapital“. Wissenschaftliches Journal österreichischer Fachhochschulstudiengänge soziale Arbeit. Bd. 9.